torsdag 13. oktober 2016

Store problemer med søppeltømming i Oslo


Renovasjonsetaten i Oslo kommune melder at det er store oppstartsproblemer i forbindelse med ny transportør av husholdningsavfallet i Oslo. Styret har allerede purret på at avfall i sameiet ikke blir hentet. Status pr. torsdag 13. oktober kl. 07:00 er at avfallet nå hoper seg opp i alle avfallsrommene.

Renovasjonsetaten skriver de jobber kontinuerlig med å komme à jour, men at det kan ta noen uker før det er normal drift.

Husholdningsavfall er ikke papir
Hvis avfallskontainerne i søppelrommene er fulle, må husholdningsavfall plasseres oppå, eller ved siden av kontainerene. Husholdingsavfall skal ikke plasseres i papirkontainerene selv om disse ikke er fulle.

Kun husholdingsavfall og papir
Styret minner nok en gang om at det ikke skal plasseres møbler eller annet spesialavfall i søppelrommene - det er den enkelte beboers ansvar å kvitte seg med dette på forsvarlig måte. Utleiere plikter å informere både kort- og langtidsleietakere om dette.

Spesialavfall
På Sofies plass og i Pilestredet er det egne kontainerne for spesialavfall som glass og metall. Det er også en minigjenbruksstasjon i Pilestredet park.

Se også Aftenposten 13. oktober: Oslo kommune beklager, men søppelberget fortsetter å vokse

tirsdag 4. oktober 2016

Radiatorene

Sentralvarmen i sameiet følger utetemperaturen - når det nå blir kaldere i været kommer radiatorene til å bli varmere. Oppvarming i sameiet er vannbåren varme, radiatorene vil aldri bli like varme som en elektrisk radiator. 

For å oppnå optimal varmeeffekt er det viktig og "lufte" radiatorene med jevne mellomrom. ”Lufting” fjerner også eventuell susing/lyd fra radiatoren. På siden av radiatoren sitter det en lufteventil – man bruker en standard radiatornøkkel for å åpne denne. Har du ikke standard radiatornøkkel kan du kjøpe dette i en jernvarehandel/nøkkelservice.

Se sameiets nettsider Om leilighetene og avsnittet om radiatorer for mer informasjon.

fredag 23. september 2016

Støy fra Coop

Flere beboere har de siste dagene klaget på betydelig støy i sameiet midt på natten. Det viser seg nå at dette skyldes oppussing i Coop-butikken.

Styret har snakket med butikksjefen i Coop som beklaget det inntrufne på det sterkeste. Hun har lovet å ta klagene videre i sitt system og sørge for at det ikke gjentar seg.

Husordensregler
Styret minner om husordensreglene, som selvfølgelig også gjelder for all næringsvirksomhet i sameiet: Coop, Time Park, Langaard barnehage og Stray garasje.

fredag 16. september 2016

Bomiljøvakthold i sameiet Lille Bislett

Sameiet har en avtale med Securitas Bomiljø for vakthold i sameiet. Alle beboere må sette seg inn i hva tjenesten innebærer og hvordan den skal brukes. Merk at bomiljøvakten ikke erstatter politi, brannvesen eller ambulanse.

Formålet med vakttjenesten
Bomiljøtjenesten er igangsatt for å gi deg som beboer trygghet og trivsel. Bomiljøvekteren vil gå vaktrunder med forskjellige omfang og til varierende tider. Bomiljøvekteren vil føre tilsyn med eiendommens fellesarealer, og påse at ingen uønskede personer oppholder seg i eller ved eiendommen. Er vekteren i tvil om hvem du er vil han spørre om du har nøkkel som gir adgang til fellesarealer, til egen bil og lignende.


Vekteren kan tilkalles ved for eksempel:
Husbråk, uønsket opphold av personer i fellesarealer, følelsen av utrygghet.

Med bomiljøvekterens tilstedeværelse vil vi redusere uønsket ferdsel og adferd i og ved eiendommen, men denne tjenesten blir enda bedre hvis du ringer når du opplever eller føler utrygghet, eller ser/hører unormal adferd i ditt nærområde. Det koster ingenting ekstra å tilkalle vekteren, han er der for din skyld.

Døgnbemannet vakttelefon
Bomiljøvekteren kan kontaktes på telefon: 22 97 10 70. Securitas Bomiljø vil aksjonere på din opplevelse av utrygghet, og dette vil være med på å forebygge mot innbrudd, tyveri, hærverk og tilgrising av eiendommen.

Erstatter ikke politi, brannvesen eller ambulanse 
Bomiljøvakten er ingen erstatning for politiet (112) som alltid skal kontaktes ved anmeldelse av innbrudd, overfall, hærverk eller lignende. Bomiljøvakten er heller ingen erstatning for varsling av brann (110) eller behov for medisinsk nødhjelp (113).

Se også infoskriv fra Securitas Bomiljø

fredag 9. september 2016

Styret har valgt Obos Forsikring

Styret har etter en nøye vurdering valgt å bytte sameiets forsikringsselskap fra Gjensidige til Obos Forsikring. 

Sameiets bygningsmasse er nå forsikret i Obos Forsikring med avtalenummer 11478. 

Forsikringen dekker bygningene og fellesareal. Forsikringen dekker også veggfast utstyr, bygningsmessige tilleggsinnretninger og forbedringer i den enkelte seksjon. Oppstår det slike skader i leiligheten, skal seksjonseier sørge for å begrense skadeomfanget mest mulig og prøve å kartlegge årsaken til skaden. 

Ovennevnte skader meldes til styret_lillebislett@googlegroups.com og forsikringsavdelingen i OBOS, telefon 02333 eller e-post forsikring@obos.no.
Forsikringsavdelingen melder skaden til forsikringsselskapet, bestiller om ønskelig håndverker for reparasjon og sørger for at kostnader knyttet til skaden blir refundert eller betalt av forsikringsselskapet. 


Selv om sameiets forsikring brukes, kan seksjonseier belastes hele eller deler av egenandelen dersom forholdet ligger innenfor seksjonseiers ansvar. 

Innboforsikring
Den enkelte seksjonseier er som tidligere selv ansvarlig for å ha hjem-/innboforsikring som dekker eget innbo og løsøre i egen seksjon og bod.

fredag 19. august 2016

Ikke slipp inn uvedkommende!

Den siste tiden har det dessverre igjen vært brutt opp en del postkasser i sameiet. Styret oppfordrer alle beboere til å ikke slippe inn ukjente i sameiet.

Vi ser på overvåkningskameraene at tyvene kommer inn ved at de står å venter på at beboere går ut eller inn.

Postkasser som blir utsatt for hærverk bør anmeldes til politiet. Kontakt styret hvis postkassedøren eller låsen må skiftes.

Alle porter og inngangsdører i sameiet skal til enhver tid være låst.

torsdag 16. juni 2016

Gulvmatter i fellesarealene

Sameiet har avtale med Fortuna Renhold AS om renhold og leie av gulvmatter i fellesarealene. Flere gulvmatter forsvinner eller blir flyttet på av beboere - det må det bli slutt på.

Det er avtalefestet hvor i sameiet det skal være gulvmatter i fellesarealene, men dette varierer i sommer-/vinterhalvåret. Matter skiftes på avtalte steder - det blir umulig for Fortunas ansatte når matter forsvinner eller blir flyttet på.

Etterlyser gulvmatter
Fortuna Renhold etterlyser flere gulvmatter som har blitt stjålet, eller flyttet på, og ber innstendig om at disse legges tilbake umiddelbart.

Har du sterke meninger om hvor gulvmattene skal ligge i fellesarealene må du sende innspill til styret.

fredag 3. juni 2016

Unngå fakturagebyr på felleskostnadene

Obos har sendt ut faktura for 2. halvår 2016 til alle eiere med forfallsdato den 1. hver måned. Fra januar 2017 går Obos over til månedlig utsendelse av faktura og innfører et fakturagebyr på kr. 28,- på utsendelse av papirfaktura.

For å unngå fakturagebyret fra 1. januar 2017 må du opprette eFaktura eller Avtalegiro med Obos i din nettbank.

Nødvendig informasjon for å opprette eFaktura eller Avtalegiro med din bank står på utsendte fakturaer.